Varför är det viktigt med skrivregler?
Av flera skäl, förstås. En fördel är ju att du kan göra dig enklare förstådd om
du behärskar skriftspråket. Felaktigheter i språket gör att textens innehåll
och budskap hindras från att nå fram och att läsningen störs. När läsaren måste
göra jobbet som författaren skulle ha gjort, blir läsningen långsammare och
mindre effektiv. Ord är makt, och den som behärskar språket, kan också påverka
läsarens tankar och åsikter.
Behärskar du nedanstående skrivregler,
är du på god väg att ha orden i din makt.
l. Styckeindelning
Räknar
du efter ser du att det här avsnittet, som har fått rubriken styckeindelning,
är uppdelat i flera olika stycken. Varje stycke markeras med ett mellanrum
eller en blankrad, som det också kallas. Detta är till exempel den näst sista
meningen i det första stycket. Nu är det snart dags för stycke två.
Skribenten
byter stycke när hen tycker att det är lämpligt med något nytt, till exempel
när en ny person dyker upp eller en ny händelse annonseras. Det finns ingen
regel för hur långt eller kort ett stycke ska vara. Det måste du lära dig att
känna av. Ett genomsnittsstycke kan vara mellan fem och tio meningar, men det
är inte antalet meningar som ska styra styckeindelningen, utan innehållet. Styckets
genomsnittslängd kan också variera beroende på vilken typ av text du skriver.
Att
börja ett nytt stycke efter bara en mening är för ofta – i så fall blir det ju
ingen skillnad på stycke och mening. Men att låta styckena bli för långa är
inte heller bra. Då blir texten svårläst och ogenomtränglig. Om den här texten
hade varit skriven i ett svep, utan avbrott och med bara ett stycke, skulle du
kanske inte orka läsa så här långt. En bra styckeindelning hjälper dig igenom
texten, och ser till att den blir strukturerad och lättläst.
Det
finns två sätt att dela in en text i stycken. I den här texten används
blankrad, alltså överhopp av rad, men i skönlitterär text är det vanligt med
indrag (ofta blandas blankrad med indrag, men då har de olika syfte; blankrad
skapar större paus, helt enkelt). Indrag ser ut ungefär så här:
Du börjar första raden i det nya stycket
någon centimeter längre in.
2. Satsradning
Satsradning
är – precis som ordet antyder – när du radar huvudsatser (meningar som kan stå
för sig själva), efter varandra i en och samma mening. Om du till exempel säger
att: Den ena bilen är ny, den andra bilen
är gammal, har du råkat rada två huvudsatser på varandra. Det finns många
sätt att komma runt problemet. Du kan binda ihop dem med bindeorden och eller men: Den ena tröjan är ny och
den andra är gammal. Du kan också dela upp satserna i två meningar, så
här: Den ena tröjan är ny. Den andra är gammal.
Ibland
används satsradning som ett stilgrepp, till exempel i gestaltande text (romaner,
noveller) för att skapa en viss rytm och kanske en snabbare takt i texten. I
själva verket kan du hitta satsradning i många olika texter. Ändå betraktas
det som ett fel. Duktiga författare leker med språket på olika sätt, men du kan
vara övertygad om att de vet vad de gör. Du måste kunna konventionerna innan du
leker med dem.
3. Meningsbyggnad
En
mening kan byggas på många olika sätt, vilket innebär att det också är lätt att
göra fel. Ett meningsbyggnadsfel är egentligen ett samlingsnamn för många olika
slags fel. Det kan till exempel handla om att du har utelämnat ett subjekt, som
i frasen Sprang ner till kafeterian,
där det saknas ett jag. Det kan också
handla om att en bisats får stå ensam (när
jag kommer hem) eller att enstaka
ord hamnat på fel plats i satsen (jag
snart kommer hem).
När du
skriver måste du hitta en bra balans mellan korta och långa meningar. Ofta kan
det vara bra att binda ihop två korta meningar till en lång, men om meningarna
blir för långa riskerar du å andra sidan att språket blir invecklat och krångligt.
Att hitta en rytm i skriftspråket och blanda korta och långa meningar på ett
bra sätt kräver en viss språkkänsla. Det bästa sättet att skaffa sig
språkkänsla är att läsa mycket, och vara observant på hur andra använder språket.
Att själv skriva mycket är också bra. Övning ger färdighet, och ju fler texter
du skriver, desto bättre blir de och desto mer lär du känna ditt eget
skrivande.
4. Undvik stilbrott
Använder
du ord som du inte riktigt behärskar? Om du vill lära dig nya ord är det bra om
du provar dig fram, men bli inte förvånad om din lärare anmärker på stilbrott.
Det behöver inte betyda att du har missförstått ordets betydelse, men kanske
använder du det i ett sammanhang där det inte passar in. Ett exempel på stilbrott
är att använda slanguttryck eller svordomar i en vetenskaplig text som ska ha
ett formellt språk.
5. Särskrivningar
Grundregeln
är enkel: sammansatta ord skrivs alltid ihop i svenskan. Om ett ord låter som
ett ord när du uttalar det ska det också skrivas ut som ett ord i skrift.
Det
finns många teorier om varför särskrivningar blivit så vanliga i svenskan. Den
troligaste förklaringen är att engelskan har påverkat. I engelskan är det nämligen
betydligt vanligare att skriva isär ord. Det heter ju till exempel history teacher på engelska, men historielärare på svenska.
Ibland
skapar särskrivningar nya betydelser som skribenten knappast har tänkt sig.
Fundera på vad dessa uttryck betyder - och vad de är tänkta att betyda:
·
Rök
fritt
·
Sjuk
gymnast
·
Visa
fram fötterna
·
Mörk
hårig tjej
·
Sjö
nära tomt
·
Barn
under kläder
·
Skum
tomte
·
Kyckling
lever
Så kom
ihåg: En sak = ett ord.
6. Förkortningar
Var
försiktig med förkortningar. Oftast är det faktiskt lättare att läsa en text om
du skriver ut hela ordet. Om du bläddrar i en roman är det osannolikt att du
hittar exempel som t.ex., bl.a. och d.v.s. Om du är osäker på om förkortningen
är tillräckligt vanlig eller om dina läsare kan få svårt att förstå vad den
betyder är det förstås alltid bättre att skriva ut den.
Vissa
förkortningar har blivit så etablerade att de nästan uppfattas som ord. Så är
det till exempel med många företag och organisationer. Du använder SAAB, IKEA
och UNICEF utan att tänka på att de egentligen betyder Svenska
aeroplanaktiebolaget, Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd och United Nations
International Children Emergency Fund. Ord som DVD (digital video disc), laser
(Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation) och mack (Mathiasson
Andersson Collin Key') är andra exempel på förkortningar som blivit ord.
En
regel är att om den sista bokstaven i ordet är utelämnad ska punkt markera att det är en förkortning.
Om ordet har dragits ihop och sista bokstaven finns med i förkortningen ska
punkt däremot inte sättas ut. Exempelvis förkortas nummer utan punkt (nr)
men klockan med punkt (kl.). Se fler exempel nedan.
VANLIGA FÖRKORTNINGAR
·
bl.a.
= bland annat
·
ca
= cirka
·
dvs.
eller d.v.s. = det vill säga
·
etc.
= et cetera (betyder ”med mera”, ”och så vidare”)
·
f.d.
= före detta
·
f.n.
= för närvarande
·
fr.o.m.
= från och med
·
kl.=
klockan
·
m.fl.
= med flera
·
m.m.
= med mera
·
nr
= nummer
·
osv.
eller o.s.v. = och så vidare
·
p.g.a.
eller pga. = på grund av
·
s.k.
= så kallad
·
t.ex.
= till exempel
·
t.o.m.
= till och med
7. Skilj texten med skiljetecken
Skiljetecken
är ett slags symboler som används för att göra skriftspråket tydligare och mer
lättläst. De vanligaste skiljetecknen är punkt (.), kommatecken (,),
utropstecken (!), frågetecken (?) och kolon (:). I talspråket används inga
skiljetecken. När du pratar använder du pauser, betoning och varierat tempo
istället.
PUNKT används för att markera att en
mening är slut. Det finns en massa punkter i den här texten (precis som i alla
andra texter). Här är ännu ett exempel: meningen tar inte slut förrän du
avslutar med en punkt (alltså inte efter kolon eller parentes). Glöm inte att
använda stor bokstav efter punkten, för att markera ny mening.
Punkter
används också som förkortningstecken (se kapitlet om förkortningar ovan).
KOMMATECKEN används för att skilja på delar
av en mening. Det finns inga exakta regler, utan här får du lita till din egen
språkkänsla. Författaren till den här meningen tyckte till exempel att det var
dags för ett kommatecken just här, men det är inte alla som skulle hålla med.
Kommatecken ska dessutom användas i inskjutna
satser:
·
Svenska, som ju måste vara det roligaste ämnet i
skolan, är ett gymnasiegemensamt ämne.
Kommatecken
används också som ersättningsord för "och" i uppräkningar, som i det
här exemplet:
·
Matematik,
engelska och historia är också gymnasiegememsamma ämnen.
UTROPSTECKEN används - förstås - i slutet av
ett utrop. Här är några exempel:
·
Hej!
·
Obs!
·
Aj!
Utropstecken
kan också användas vid uppmaning:
·
Läs
detta noga!
·
Sänk
farten!
FRÅGETECKEN markerar att meningen är en
direkt fråga, som i dessa exempel:
·
Kommer
du ikväll?
·
Har
du koll på när du ska använda frågetecken?
KOLON
(:) ska
användas före uppräkningar, exempel och citat. Som i dessa exempel (och lägg
märke till kolonet som följer strax efter denna parentes):
·
Nu
kan du fem skiljetecken: punkt, komma, utropstecken, frågetecken och kolon.
·
Hon
sa: "Jag vill hem!"
SEMIKOLON
(;) är ett
användbart skiljetecken, men bara om du behärskar det, så använd det med
eftertanke. Semikolon är ungefär som en blandning mellan punkt och kommatecken,
men det måste alltid följas av en fullständig huvudsats, alltså en vanlig
mening; det här är ett exempel på hur du kan använda semikolon.
8. De/dem
Det kan
vara svårt att veta när du ska skriva de och
när du ska skriva dem. Ett
grundläggande tips är inte att skriva dom
utan att istället prova att ändra till plural och jämföra med vi och oss. De är grundformen (subjekt, den som gör något) och dem är objekt (den som blir ”utsatt”).
Således kan du prova att byta ut de/dem
mot vi/oss. Vi byts mot de. Oss byts mot dem.
De är absolut vanligast, så använd de om du är osäker; det är helt enkelt troligast att det blir rätt.
9. Var/vart
När ska
du skriva var och när skriver du vart? Jo, när du är någonstans skriver du var
du är. När du däremot ska någonstans
skriver du vart du ska. Var anger alltså position medan vart anger riktning. Minnestips är
bokstaven t som anger att du är på
väg någonstans: ditåt, hitåt etc., vilket den alltså också gör i riktningsordet
vart.
10. Skriva bättre texter
Det är
svårt att skriva bra texter. Inte ens den skickligaste skribent lyckas skriva
felfritt och perfekt i sin första textversion. Därför tjänar alla på att jobba
med sin text en stund innan den är klar. Du kan kanske tänka dig hur många som
har läst igenom en lärobokstext innan den gått i tryck. Författare, redaktörer,
referenslärare ... och varje genomläsning resulterar i att texten ändras. Det
filas på formuleringar, skapas nya, bättre uttryck eller stryks sådant som kan
sägas kortare eller mer kärnfullt.
Ett
sätt att bli bättre på att skriva är att läsa mycket. När du läser ser du
exempel på hur andra har gjort. Om du ska skriva en insändare kan du läsa andra
insändare, och ska du skriva en novell kan du läsa andra noveller. Det betyder
inte att du ska kopiera andras sätt att skriva, men du blir tryggare med vilka
konventioner som gäller för olika texttyper.
Ett
annat sätt är att låta andra läsa igenom vad du har skrivit. Det är nämligen lätt
att bli blind för sina egna texter. Med hjälp av andras ögon är det lättare att
se om något i texten måste bli tydligare eller om du kan stryka sådant som sägs
med för många ord.
Ett
tredje sätt är att lägga ifrån sig texten och läsa om den efter en stund,
kanske nästa dag. Då upptäcker du nästan alltid saker som måste ändras eller
förklaras. Om du vill, kan du ta hjälp av checklistan nedan nästa gång du läser
igenom din egen text.
Checklista
För att
din text ska bli så bra som möjligt är det viktigt att du funderar igenom vad
du vill ha sagt och vem som ska läsa det du skriver. Här är några frågor som
hjälper dig att bearbeta texten:
·
Helhet
o
Varför
skriver du texten?
o
Vem
kommer att läsa den?
·
Innehåll
o
Får
du fram dina viktigaste poänger på ett bra sätt?
o
Är
det tydligt vad som är åsikter och vad som är fakta?
o
Har
du refererat till andra källor?
·
Disposition
o
Hur
disponerar du din text?
o
Hur
ska texten inledas och avslutas?
o
Behöver
du använda underrubriker?
o
Är
det självklart när du ska börja med ett nytt stycke?
·
Språk
o
Är
du säker på meningsbyggnad, ordval och stil?
o
Är
ditt språk rakt, klart och enkelt?
Gestaltande text
Att
skriva gestaltande innebär att med orden ”måla” händelser som om de sker i
verkligheten. Som att låta läsaren se en film, eller skapa en film i sitt huvud.
I en film (oftast), eller för den delen när du ser en annan människa, ser du
vad som händer på ytan, och får själv tolka vad som händer därunder. Du vet
inget om känslor och tankar, utöver det som personens miner och rörelser
avslöjar. Därför behöver skribenten gestalta
tankarna och känslorna, istället för att berätta dem rakt ut. När du
gestaltar skriver du inte:
Bilen var trasig.
Istället
ska du beskriva detta och skriver kanske:
Motorn rosslade och hostade när
jag vred om nyckeln. Det luktade bränt och bensin. Hur många gånger jag än
försökte lyckades jag inte få igång bilen.
Då har
du skapat en bild, med ljud, doft och en målande gestaltning av det som händer.
Detta för att göra texten levande och på så sätt låta läsaren själv skapa
filmen i sitt huvud. Gestaltande text är mindre formell än exemplen nedan, och
därför inte lika strikt gällande skrivregler. Berättelser, romaner, noveller är gestaltande texter. De kan
också kallas berättande texter.
Andra texttyper:
·
Argumenterande text vill övertyga om en åsikt. Insändare
och debattartikel är exempel på argumenterande texter.
·
Utredande text vill utreda till exempel ett
problem, en situation eller ett aktuellt ämne och komma fram till en slutsats. Essä
och pm
är två exempel på utredande texter.
·
Beskrivande text vill beskriva, instruera eller
förklara något.
11. Referera till andra eller tycka själv
När du
skriver en text måste du skilja på egna och andras åsikter. Det är inget fel
att hänvisa till vad andra har sagt eller skrivit, men du måste vara tydlig med
vem som tycker så och varifrån du hämtat informationen. Att hänvisa till någon
annan kallas för att referera eller göra en källhänvisning. Du får förstås inte
förvränga någon annans åsikter eller klippa in lösryckta meningar utan att läsaren
förstår sammanhanget.
Min pappa har alltid sagt ...,
Jag håller med min vän Anna som alltid brukar säga att ... och Enligt läraren
har vi inte läxa på de här sidorna…
Exemplen
ovan är olika slags källhänvisningar, men de är inte exakta och svåra att
kontrollera.
I mer
formella texter måste du därför vara mycket tydligare. Normalt hänvisar du till
böcker, tidskrifter, webbsidor, intervjuer, föreläsningar eller samtal. Den som
läser din text ska helst ha en möjlighet att hitta originalkällan och kontrollera
dina uppgifter. Därför måste du ange var du har läst eller hört det du
refererar till, till exempel genom att nämna bokens titel eller webbsidans
adress.
• Källhänvisning är precis som det låter –
en hänvisning till en skriven källa.
• Disponera betyder ordna eller dela upp
och används både av den som ska skriva en text och av den som ska hålla ett
tal.
Om du
ska hänvisa till något som står i en bok kan du skriva: som Harry Martinson
skriver i sin bok Aniara (1956): ”O, kunde vi nå åter till vår bas, nu när vi upptäckt vad vårt
rymdskepp är: en liten blåsa i Guds andes
glas.”
Du kan
också markera med en fotnot.[1]
Det är
lika viktigt att du skiljer på dina egna åsikter och etablerade fakta. I vissa
texter – till exempel en recension, en debattartikel eller en insändare – dominerar
dina egna åsikter. I andra – till exempel ett referat eller en nyhetsartikel –
måste du hålla dig till fakta.
Det
viktiga är att du är tydlig och inte lämnar läsaren i sticket. Det gäller förresten
genomgående när du ska skriva en text; läsaren ska inte behöva göra jobbet som
du som författare har tagit på dig. Gör det därför enkelt för dig; lär dig och
håll dig till skrivreglerna. Då kan läsaren fokusera på ditt budskap och
innehållet i din text istället för att behöva lägga energi på att tolka, tyda
och anmärka på ditt språk. Då blir det svårt för dig att få ut ditt budskap.
Givetvis
kan du leka med språket, men då måste du först behärska det. Du måste ju kunna
gå innan du kan springa, hoppa, klättra och leka, eller hur?!
[1] Det här är ett exempel
på en fotnot. Här kan du hänvisa till en bok (med författarnamn, titel i kursiv stil och årtal), till
exempel Martinson, Aniara, 1956.
Fullständig källa anges i källförteckningen, alltså inte här i fotnoten.
Källa: Harstad, Fredrik, Tanggaard Skoglund, Iben. Insikter i svenska 1. Gleerups, 2011.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar