Svenska 1

Under den här fliken hittar du innehåll och uppgifter för kursen svenska 1. Givetvis kompletteras kursen genom undervisning, genomgångar, diskussioner, filmer, småuppgifter och annat, men här finns ett grundläggande underlag för kursen. Observera att du lämnar in dina uppgifter genom att dela mapp och dokument med mig på Google Drive. Läs mer om detta under fliken "Hem".

________________________________________________________________________________




_________________________________________________________________________________


Elixir - Uppgift språk och skrivande

Läs novellen Elixir

1. Vad handlar novellen om? Vilka frågor och samhällsproblem tar Leiva Wenger upp? Hur gör han det? Vad tycker du om texten? Beskriv din läsupplevelse!

2. Leiva Wenger har skrivit helt utan respekt för språkregler och dessutom ställt viktiga frågor på sin spets. Dessutom med en väldigt speciell sociolekt och väldigt talspråklig. Nu är det din tur; Skriv en berättelse på dialekt, sociolekt, kronolekt eller talspråk. Skriv som du pratarI övrigt inga gränser. Inga regler. DU bestämmer. Det är det författande handlar om. Språk och handling, karaktärer, miljöer och budskap; allt är tillåtet.

3. Reflektera nu över din egen berättelse. Beskriv kärnan i språkbruket med dina egna ord. Vartifrån kommer språket i din berättelse? Hur vill du beskriva denna sociolekt/dialekt?

Kunskapskrav svenska 1
E
C
A
K2: Eleven kan skriva texter som är sammanhängande och begripliga samt till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation.
K2: Eleven kan skriva texter som är sammanhängande och begripliga samt anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Dispositionen i den skriftliga framställningen är tydligt urskiljbar. Språket medvetet och delvis välformulerat.
K2: Eleven kan skriva texter som är sammanhängande, begripliga och väldisponerade samt anpassade till syfte, mottagare och kommunikations-situation. Dispositionen i den skriftliga framställningen är tydligt urskiljbar. Språket är medvetet och innehåller goda formuleringar.
K5: Eleven kan göra enkla reflektioner över hur språklig variation hänger samman med talare och situation samt ge exempel på hur språk och språkbruk kan markera avstånd och samhörighet. Dessutom resonerar eleven översiktligt om attityder till någon form av språklig variation.
K5: Eleven kan göra välgrundade reflektioner över hur språklig variation hänger samman med talare och situation samt ge exempel på och diskutera hur språk och språkbruk kan markera avstånd och samhörighet. Dessutom resonerar eleven översiktligt, utifrån några olika perspektiv, om attityder till några olika former av språklig variation.
K5: Eleven kan göra välgrundade och nyanserade reflektioner över hur språklig variation hänger samman med talare och situation samt ge exempel på och nyanserat diskutera hur språk och språkbruk kan markera avstånd och samhörighet. Dessutom resonerar eleven utförligt, utifrån flera olika perspektiv, om attityder till flera olika former av språklig variation.

Kunskapskrav svenska som andraspråk 1
E
C
A
K1: Eleven kan skriva olika typer av texter som är sammanhängande och begripliga och i huvudsak följer normerna för den valda texttypen. Ordförrådet, uttalet och den grammatiska behärskningen är tillräckligt god för att den skriftliga och muntliga kommunikationen inte ska hindras annat än i undantagsfall.
Eleven kan skriva olika typer av texter som är sammanhängande, begripliga och välstrukturerade och i huvudsak följer normerna för den valda texttypen. Eleven kan delvis anpassa stilen till texttypen. Ordförrådet, uttalet och den grammatiska behärskningen är tillräckligt god för att den skriftliga och muntliga kommunikationen inte ska hindras. När ordförrådet inte räcker till kan eleven visa prov på någon strategi för att uttrycka sig på annat sätt.
Eleven kan skriva olika typer av texter, även om komplexa ämnen, som är sammanhängande, begripliga, detaljrika och välstrukturerade och i huvudsak följer normerna för den valda texttypen. Eleven kan delvis anpassa stilen till texttypen och läsaren. Ordförrådet, uttalet och den grammatiska behärskningen är tillräckligt god för att den skriftliga och muntliga kommunikationen ska fungera väl. När ordförrådet inte räcker till kan eleven visa prov på olika slags strategier för att uttrycka sig på annat sätt.
K2: Eleven kan översiktligt redogöra för innehållet i enkla texter av olika slag och modern skönlitteratur. Eleven kan med viss säkerhet använda andras texter som mönster i sin egen språkproduktion.
Eleven kan översiktligt redogöra för innehållet i enkla texter av olika slag och modern skönlitteratur. Eleven kan med viss säkerhet anpassa andras texter som mönster i sin egen språkproduktion.
Eleven kan redogöra för innehållet i enkla texter av olika slag och modern skönlitteratur samt relatera innehållet till egna erfarenheter och allmänmänskliga och samhälleliga förhållanden. Eleven kan med säkerhet använda andras texter som mönster i sin egen språkproduktion.
K3: Eleven kan göra enkla reflektioner
över hur språklig variation hänger
samman med talare, syfte och situation samt hur språk i olika situationer kan ha olika status. Eleven kan göra enkla reflektioner över sin egen språkanvändning.
Eleven kan göra välgrundade reflektioner över hur språklig variation hänger samman med talare, syfte och situation samt hur språk i olika situationer kan ha olika status. Eleven kan göra välgrundade reflektioner över sin egen språkanvändning.
Eleven kan göra välgrundade och nyanserade reflektioner över hur språklig variation hänger samman med talare, syfte och situation samt hur språk i olika situationer kan ha olika status. Eleven kan göra välgrundade och nyanserade reflektioner över sin egen språkanvändning. Dessa använder eleven också för att dra slutsatser om hur språk används.


______________________________________________________________________


Uppgift: Skriv en recension 

·      Läs novellen Anekdot för sänkande av arbetsmoralen, av Heinrich Böll, och utdraget ur Häxringarna, av Kerstin Ekman. Du fokuserar på en av dem, men ska också jämföra dem med varandra.

·      Det ska vara en löpande text som refererar till vad någon annan sagt eller skrivit men också har dina egna tankar. Den här texten ska vara ca 300-500 ord.

·      Frågor som du besvarar i löpande text:

o   Fokusera på en av berättelserna; vad handlar den om?

o   Beskriv berättarstilen i den texten. Hur gör författaren för att förmedla sitt budskap?

o   Beskriv författarens huvudtankar i den texten.

o   Några gemensamma teman är arbete/arbetsmoral, uppskattning och livsvärderingar. Det kan finnas fler; du väljer det tema du tycker stämmer bäst. Beskriv hur temat behandlas i de två berättelserna. Jämför de två temana; likheter och skillnader.

o   Källhänvisa, infogat i texten eller med hjälp av noter.

o   Glöm inte att använda referatmarkörer och att använda käll- och citatteknik.

·      Skriv valfri rubrik på hela recensionen.

·      I texten ska också dina egna tankar finnas med. Men, det är viktigt att du skiljer på vad som är dina egna tankar och vad som är referat till författarna. För att göra det enkelt för sig kan man skriva egna tankar i ett eget stycke under en egen rubrik som förslagsvis lyder Egna tankar. Där skriver du exempelvis vad du tycker att man kan lära sig av texterna; Vilka budskap finns? Vad tycker du?


Berättartekniska, stilistiska och litterära begrepp

·      Skönlitteratur: Berättade fiktiva (påhittade) texter: dikter, noveller, romaner, filmmanus etc.
·      Prosa: Sammanhängande, löpande text.
·      Berättarperspektiv: Ur vilken synvinkel berättas historien? Vem berättar, en allvetare, huvudpersonen, eller någon annan?
·      Tema: Vilket är textens huvudämne?
·      Symbol: Något som symboliserar något annat. Exempel: fågel symboliserar frihet och färgen röd symboliserar kärlek, passion, hetta eller liknande.
·      Dolda budskap: Det som kan läsas ”mellan raderna”, och underförstås utan att det står skrivet i texten.
·      Genre: Texttyp som texten kan kategoriseras i, t.ex. dramatikspänning, ungdomslitteratur etc.
·      Kontrast: Motsatsförhållanden, t.ex. kärlek och hat, himmel och helvete etc.
·      Metafor: En gestaltad ”bild” som symboliserar något speciellt. Exempel: Jag kastade en blick i spegeln innan jag gick ut.
·      Liknelse: En gestaltad ”bild” som liknas vid något speciellt. Skillnad mot metafor är ordet ”som”. Exempel: Han kom som ett yrväder.
·      Intrig: Berättelsens handling.
·      Komposition: Textens struktur och uppbyggnad. Hur inleds och avslutas den? Hur byggs spänningen upp? När kommer vändpunkten?
·      Dialog: När två eller fler karaktärer pratar med varandra. Jämför med replik, något en person säger i texten. Dialog/repliker ska markeras på något sätt, förslagsvis ”citattecken”.
·      Inre monolog: En karaktärs egna tankar.
·      Novell: En kort berättelse (1-80 sidor) med ett fåtal karaktärer.
·      Roman: En längre skönlitterär text. Inte biografi eller fakta. En vanlig bok helt enkelt.
·      Budskap: Vad vill författaren sätta fingret på? Textens huvudsakliga tanke eller sensmoral.

Referatteknik

När du refererar använder du dig av referatmarkörer för att visa att det är någon annans åsikt, inte din. Dessa görs oftast med hjälp av ett anföringsverb. Det kan se ut så här: Författaren skriver att…, skribenten menar att…, Harrysson påpekar att…

När du ska citera måste du vara tydlig och citera med författarens exakta ord och du måste använda citattecken. Så här:

”Ett odlat vett, en upplyst själ,
Vad, kunna böcker blott det skänka”.

Källhänvisning måste innehålla författarens namn, verkets titel i kursiv stil och datum verket utkom. Du nämner författarens fullständiga namn vid första omnämnandet. Sen refererat du till hen som författaren, hon, han, skribenten, efternamnet eller hela namnet. Dock aldrig enbart förnamnet!

Exempel:                                                                                 Kommentarer:                                                                            
Recension av Till min kära dotter ifall jag hade någon

I Anna Maria Lenngrens dikt Till min kära dotter ifall jag hade någon (1794) beskrivs upplysningens tankar på flera sätt. Ett exempel är raderna:  

”Ett odlat vett, en upplyst själ,
Vad, kunna böcker blott det skänka”

Här nämner författaren till och med ordet ”upplyst”, vilket kan vara ett bevis i sig. Men innehållet visar också hur Lenngren tänker. Upplysningen handlar ju om förnuft och vett, vilket nämns i citatet, men det handlar också om satir, vilket man kan ana i den andra textraden. Böcker är inte bra, skriver hon, men man anar att hon inte är helt seriös, utan anspelar på en inställning som hon inte tycker är bra. Dikten fortsätter:

”Mitt barn, studera världen väl,
Den ger dig ämnen nog att tänka”

Här ser man återigen upplysningens tankar; man ska studera världen med sina egna ögon, och själv tänka efter vad man tycker om saker och   ting. Författaren beskriver sin syn på världen och snuddar även vid hur man kan uppfostra sina barn, när hon ger dessa råd.

Överlag är det främst detta som dikten går ut på, just upplysningar om livet från en mor till en dotter. Dessa upplysningar lämnas ibland i form av konkreta råd, som:

”Med läsning öd ej tiden bort”.

Ibland ges de i mer allmänna beskrivningar av världen, som:

”Vår värld, min Betti, är ändå
den allrabästa värld man äger”.

Texten berör flera teman, men det tydligaste är just ovan nämnda upplysningsidéer, hur man genom sitt förnuft och sina egna upptäckter lär sig hur världen fungerar. Detta är ett tema som går igen i exempelvis   Daniel Defoes roman Robinson Kruse. Dessa båda texter liknar varandra genom att de ger konkreta tips och råd för att överleva; Lenngren visar det ur en kvinnas sociala perspektiv, medan Defoe gör det genom rena tips för att överleva på en öde ö.

Det finns dock stora skillnader texterna emellan; medan Lenngren är satirisk, är Defoe seriös. Form och berättarstil skiljer också mycket, eftersom det ena är en dikt och det andra en roman. Dikten ska läsas snabbt, gärna flera gånger. Den ska ge en känsla snarare än lärdom. Robinson Kruse läses mer eftertänksamt och kan lika väl användas som handbok som roman.

Eftersom Lenngrens text är en dikt, är stilen poetisk. Hon skriver på rimmad vers, och dikten har en tydlig rytm och takt som ger texten ett lätt flyt. Språket är vackert men ganska kortfattat. Det gör texten effektiv och lätt att ta till sig.

Personligen tror jag att det Lenngren främst vill få fram är ett inlägg i kvinnofrågan. Hon gör det på ett ironiskt sätt, och när man inser det, blir dikten ganska humoristisk. Jag tycker att den är både lärorik och rolig och den säger ganska mycket om upplysningen, tror jag.
Rubrik

Källhänvisning



Citat


nämner författaren = referatmarkör, anföringsverb.

Författarens huvudtankar


Citat


Författarens huvudtankar.
Författaren beskriver = referatmarkör


Handling


Citat


Citat



Tema och jämförelse


Lenngren visar…,
Defoe gör det =referatmarkörer

Tema och jämförelse


Berättarstil





Egna tankar


Kunskapskrav
Svenska 1
E
C
A
K2: Eleven kan skriva texter, som är sammanhängande och begripliga samt till viss del anpassade till syfte, mottagare och situation. Eleven kan i huvudsak följa skriftspråkets normer för språkriktighet.

Eleven kan skriva texter, som är sammanhängande och begripliga samt anpassade till syfte, mottagare och situation. Dispositionen i den skriftliga framställningen är tydligt urskiljbar. Eleven kan i huvudsak följa skriftspråkets normer för språkriktighet, och språket är varierat och delvis välformulerat.
Eleven kan skriva texter, som är sammanhängande, begripliga och väldisponerade samt anpassade till syfte, mottagare och situation. Dispositionen i den skriftliga framställningen är tydligt urskiljbar. Eleven kan i huvudsak följa skriftspråkets normer för språkriktighet, och språket är varierat och innehåller goda formuleringar.
K3: Eleven kan läsa, reflektera över och göra enkla sammanfattningar av texter samt skriva egna texter som anknyter till det lästa. I sitt arbete värderar och granskar eleven med viss säkerhet källor kritiskt samt tillämpar grundläggande regler för citat- och referatteknik.
Eleven kan läsa, reflektera över och göra sammanfattningar av texter samt skriva egna texter som lyfter fram huvudtanken i det lästa. I sitt arbete värderar och granskar eleven med viss säkerhet källor kritiskt samt tillämpar grundläggande regler för citat- och referatteknik.
Eleven kan läsa, reflektera över och göra sammanfattningar av texter samt skriva egna texter som lyfter fram huvudtanken i det lästa och ger nya, relevanta perspektiv. I sitt arbete värderar och granskar eleven med säkerhet källor kritiskt samt tillämpar grundläggande regler för citat- och referatteknik.
K4: Eleven kan översiktligt återge innehållet i några centrala svenska och internationella skönlitterära verk och annat berättande. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för några samband mellan olika verk genom att ge exempel på gemensamma teman och motiv. Eleven återger någon iakttagelse och formulerar egna tankar med utgångspunkt i berättandet.

Eleven kan översiktligt återge innehållet i några centrala svenska och internationella skönlitterära verk och annat berättande. Eleven reflekterar också över innehåll och form med hjälp av några berättartekniska och stilistiska begrepp. Dessutom kan eleven utförligt redogöra för några samband mellan olika verk genom att ge exempel på gemensamma teman och motiv. Eleven återger några iakttagelser och formulerar välgrundade egna tankar med utgångspunkt i berättandet.
Eleven kan översiktligt återge innehållet i några centrala svenska och internationella skönlitterära verk och annat berättande. Eleven reflekterar också över innehåll och form med hjälp av några berättartekniska och stilistiska begrepp. Dessutom kan eleven utförligt redogöra för några samband mellan olika verk genom att ge exempel på gemensamma teman och motiv. Eleven återger några iakttagelser, formulerar välgrundade och nyanserade egna tankar med utgångspunkt i berättandet samt relaterar innehållet i berättandet på ett relevant sätt till allmänmänskliga förhållanden.

Svenska som andraspråk 1
E
C
A
K1: Eleven kan skriva olika typer av texter som är sammanhängande och begripliga och i huvudsak följer normerna för den valda texttypen. Ordförrådet, uttalet och den grammatiska behärskningen är tillräckligt god för att den skriftliga kommunikationen inte ska hindras annat än i undantagsfall.
Eleven kan skriva olika typer av texter som är sammanhängande, begripliga och välstrukturerade och i huvudsak följer normerna för den valda texttypen. Eleven kan delvis anpassa stilen till texttypen. Ordförrådet, uttalet och den grammatiska behärskningen är tillräckligt god för att den skriftliga kommunikationen inte ska hindrasNär ordförrådet inte räcker till kan eleven visa prov på någon strategi för att uttrycka sig på annat sätt.
Eleven kan skriva olika typer av texter, även om komplexa ämnen, som är sammanhängande, begripliga, detaljrika och välstrukturerade och i huvudsak följer normerna för den valda texttypen. Eleven kan delvis anpassa stilen till texttypen och läsaren. Ordförrådet, uttalet och den grammatiska behärskningen är tillräckligt god för att den skriftliga ska fungera välNär ordförrådet inte räcker till kan eleven visa prov på olika slags strategier för att uttrycka sig på annat sätt.
K2: Eleven kan översiktligt återge det huvudsakliga innehållet i skriftliga framställningar. Eleven kan värdera och kritiskt granska innehållet med enkla omdömen. Eleven kan översiktligt redogöra för innehållet i enkla   texter av olika slag och modern skönlitteratur. Eleven kan anpassa sin läsning efter texttypen. Eleven kan med viss säkerhet använda andras texter som mönster i sin egen språkproduktion.

Eleven kan översiktligt och med viktiga detaljer återge det huvudsakliga innehållet i skriftliga framställningar. Eleven kan värdera och kritiskt granska innehållet med enkla omdömen. Eleven kan översiktligt redogöra för innehållet i enkla texter av olika slag och modern skönlitteratur. Eleven kan anpassa sin läsning efter texttypen. Eleven kan med viss säkerhet anpassa andras texter som mönster i sin egen språkproduktion.
Eleven kan med viktiga detaljer och nyanser återge det huvudsakliga innehållet i skriftliga framställningar. Eleven kan värdera och kritiskt granska innehållet med nyanserade omdömen. Eleven kan redogöra för innehållet i enkla texter av olika slag och modern skönlitteratur samt relatera innehållet till egna erfarenheter och allmänmänskliga och samhälleliga förhållanden. Eleven kan anpassa sin läsning efter texttypen. Eleven kan med säkerhet använda andras texter som mönster i sin egen språkproduktion.


_________________________________________________________________________________


SPRÅK
Besvara frågorna nedan i ett delat googledokument. Frågorna kommer också att diskuteras under ett seminarium.


1.     Vilken dialekt har du (kanske en blandning eller brytning)? Är din dialekt besläktad med eller liknar någon annan dialekt eller språk? Vilket/vilka? Ge några exempel på ord som är typiska för din dialekt? Sök efter din dialekt på nätet; vad hittar du som är intressant?
2.     Slang är en intressant företeelse. Fundera på hur och varför slang uppkommer. Varför talar man slang, och vad händer med slangorden i ett längre perspektiv tror du? Blir de fler eller färre? Hur kommer de se ut?
3.     Svordomar är ett intressant fenomen. Många svordomar har religiös koppling. Vissa är könsord. Hur svär man i Sverige och hur skiljer det sig från andra länder? Har det förändrats över tid (fråga t.ex. dina föräldrar)? Varför svär människor överhuvudtaget? Vilka svordomar tycker du är bra?
4.     Varje år kommer nya ord. Vilka kom 2013? Vilka kommer att överleva tror du? Gå in på http://www.sprakradet.se/ och undersök nyordslistan (finns uppe till höger på webbsidan). Välj ut några som du vill kommentera. Hade du hört dem? Vad tycker du om dem?
5.     Det påstås ibland att ungdomar börjar bryta för att det är tufft. Håller du med? Varför gör vissa det tror du?
6.     Vad vet du om kroppsspråk? Det handlar ju inte bara om kroppens rörelser och gester, utan även om miner, ansiktsuttryck, blickar etc. På vilket sätt kan man använda sitt kroppsspråk för att verka t.ex. framgångsrik, smart eller påläst? Visa gärna med hjälp av egna demonstrationer. Hur fungerar kroppsspråket i telefon?
7.     Har du hört talas om rosengårdssvenska (kan jämföras med t.ex. rinkebysvenska)? Vad tror du att rosengårdssvenska innebär? Varför finns den och hur fungerar den?
8.     Vi lever i ett patriarkat, alltså ett samhälle där normer, hierarkier m.m. styrs utifrån manliga attribut. Har du tänkt på att detta även gäller språket? Ett exempel är ordet människa som direkt kan härledas till ordet man. I ungdomars talspråk är även ord som mannen och bror vanligt förekommande, vilket ju också är ett tecken på ett mansdominerat samhälle. Hur ser du på det? Tycker du att språket är mansdominerat?
9.     Ordet hen kan kopplas till frågan ovan. Vad betyder det och hur ser du på det? Är det bra och användbart eller meningslöst?
10.  Sociala medier, twitter, bloggar, chatt, sms etc. har påverkat det skrivna språket mycket. På vilket sätt, och vad är bra och dåligt i denna påverkan? Ge egna exempel. Hur använder du det ”moderna” skriftspråket?
11.  Beskriv en sociolekt (gruppspråk) du använder eller känner till väl. Ge exempel på ord, uttryck och uttal. I vilka sammanhang används sociolekten och hur påverkar den miljön och människorna som använder den?
12.  Hur ser du på språkets framtid och utveckling? Hur kommer tal- och skriftspråket att förändras under din livstid tror du? Kommer du att tycka att det var bättre förr och att ungdomarna utarmar språket, när du har blivit gammal?
Du som har ett annat modersmål än svenska (läser svenska som andraspråk):
13.  Skriftspråket: Visa på vilket sätt språken skiljer sig åt, kanske i form av grammatik, uppbyggnad, artighetsmarkörer osv. Vilka skillnader och likheter kan du se mellan ditt hemspråk och svenska?
14.  Talspråket: på vilka sätt liknar och skiljer sig svenska och ditt modersmål i uttal, rytm o.s.v.?
15.  Jämför sätten att svära eller använda kraftuttryck. Vilken typ av svordomar finns i ditt modersmål och vilken typ finns i svenskan? Vilka tycker du är starkast?
16.  Välj några ordspråk från svenskan (t.ex. ”ensam är stark”) och ditt eget modersmål och jämför. Vilka ordspråk är obegripliga i svenska respektive ditt eget modersmål? Liknar de varandra i innebörd? Översätt några till svenska.

Kunskapskrav svenska 1 (K5)
E
C
A
Eleven kan göra enkla reflektioner över hur språklig variation hänger samman med talare och situation samt ge exempel på hur språk och språkbruk kan markera avstånd och samhörighet. Dessutom resonerar eleven översiktligt om attityder till någon form av språklig variation.
Eleven kan göra välgrundade reflektioner över hur språklig variation hänger samman med talare och situation samt ge exempel på och diskutera hur språk och språkbruk kan markera avstånd och samhörighet. Dessutom resonerar eleven översiktligt, utifrån några olika perspektiv, om attityder till några olika former av språklig variation.
Eleven kan göra välgrundade och nyanserade reflektioner över hur språklig variation hänger samman med talare och situation samt ge exempel på och nyanserat diskutera hur språk och språkbruk kan markera avstånd och samhörighet. Dessutom resonerar eleven utförligt, utifrån flera olika perspektiv, om attityder till flera olika former av språklig variation.

Kunskapskrav svenska som andraspråk 1 (K3)

E

C
A
Eleven kan göra enkla reflektioner över hur språklig variation hänger samman med talare, syfte och situation samt hur språk i olika situationer kan ha olika status. Eleven ger också exempel på språkliga drag som är typiska för tal- och skriftspråk. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för likheter och skillnader mellan svenska och sitt eget modersmål. Eleven kan göra enkla reflektioner över sin egen språkanvändning.

Eleven kan göra välgrundade reflektioner över hur språklig variation hänger samman med talare, syfte och situation samt hur språk i olika situationer kan ha olika status. Eleven ger också exempel på språkliga drag som är typiska för tal- och skriftspråk. Dessutom kan eleven utförligt redogöra för likheter och skillnader mellan svenska och sitt eget modersmål. Eleven kan göra välgrundade reflektioner över sin egen språkanvändning.
Eleven kan göra välgrundade och nyanserade reflektioner över hur språklig variation hänger samman med talare, syfte och situation samt hur språk i olika situationer kan ha olika status. Eleven ger också exempel på språkliga drag som är typiska för tal- och skriftspråk. Dessutom kan eleven utförligt och nyanserat redogöra för likheter och skillnader mellan svenska och sitt eget modersmål. Eleven kan göra välgrundade och nyanserade reflektioner över sin egen språkanvändning.



_________________________________________________________________________________



Skriv en insändare

Uppgiften är att skriva en insändare (ett slags debattinlägg) utifrån ett ämne som du känner till bra. Den ska innehålla en bakgrundsbeskrivning av själva problemet samt argumentation. Texten kan vara personlig och informell, men bör ändå inte innehålla slangord eller förkortningar. Språket ska alltså vara så korrekt som möjligt, men personligt. Svordomar kan vid enstaka tillfälle fungera som kraftuttryck, men får inte överanvändas. Vad vill du förändra och hur?!

Skriv cirka 300-400 ord.

Förslag på ämnen:

·      CSN
·      Betygssystemet
·      För stora klasser
·      Bättre skolmat
·      Gratis kollektivtrafik
·      Höj skatterna
·      Skolavslutning i kyrkan

Exempel på insändare från en skolelev:
Stoppa betygs- och testhetsen

Svenska skolelevers har idag hög psykisk ohälsa på grund av den betygshets, som regeringen infört under sina år vid makten. Det är extremt viktigt att vi får stopp på denna press mot våra barn och ungdomar. En press som bromsar kreativitet och inlärning hos våra elever och därmed vårt samhälles framtid.

Ett bra betyg är mer värt än den egentliga kunskap man får med sig, som skolan fungerar idag. Mycket av pressen vi tonåringar får, har vi satt på oss själva. I ett skolsystem där man i stort sett aldrig kan ha en dålig dag, ett dåligt provresultat eller en dålig redovisning utan att riskera sitt betyg, då är det svårt att låta bli, och när man som elev får sänka sina betygsmål för sin egen hälsas skull, då kanske det är dags att göra något åt saken.

Jag vill ha en skola där elevens psykiska och fysiska hälsa går före betygs- och testhets. Vi vill att våra skolor ska vara kreativa och inspirera oss och där varje individs fulla potential tas tillvara. Mitt fokus ligger på en skola med individualiserat lärande, där nyfikenhet och kreativitet uppmuntras och där barn och ungas självkänsla förstärks. En skola med kreativa, pedagogiskt drivande rektorer, som tillsammans med sin personal, elever och föräldrar, formar sin skola ur ett helhetsperspektiv.

Vi måste sikta på att få en skola med lustfyllt ­lärande dit varje elev varje dag längtar att gå och ger varje barn möjlighet att ­vara sig själv och växa till den hen vill vara. Det ska inte finnas lyckade och misslyckade elever. Alla har rätt att lyckas och utvecklas i skolan och känna; Jag ­duger, som jag är!

Jag vill att alla, föräldrar, elever, pedagoger, rektorer, politiker, väljare, medborgare, ska hjälpa till, säga sin åsikt och bidra till bättre skolresultat inom Sveriges skolor och starkt minska antalet elever som i förtid ger upp sina studier.

Kunskapskrav svenska 1
E
C
A
Eleven kan skriva argumenterande text och andra typer av texter, som är sammanhängande och begripliga samt till viss del anpassade till syfte, mottagare och situation. Eleven kan i huvudsak följa skriftspråkets normer för språkriktighet.
Eleven kan skriva argumenterande text och andra typer av texter, som är sammanhängande och begripliga samt anpassade till syfte, mottagare och kommunikations­situation. Dispositionen i den skriftliga framställningen är tydligt urskiljbar. Eleven kan i huvudsak följa skriftspråkets normer för språkriktighet, och språket är varierat och delvis välformulerat.
Eleven kan skriva argumenterande text och andra typer av texter, som är sammanhängande, begripliga och väldisponerade samt anpassade till syfte, mottagare och kommunikations­situation. Dispositionen i den skriftliga framställningen är tydligt urskiljbar. Eleven kan i huvudsak följa skriftspråkets normer för språkriktighet, och språket är varierat och innehåller goda formuleringar.

Kunskapskrav svenska som andraspråk 1
E
C
A
Eleven kan skriva olika typer av texter som är sammanhängande och begripliga och i huvudsak följer normerna för den valda texttypen. Ordförrådet, uttalet och den grammatiska behärskningen är tillräckligt god för att den skriftliga och muntliga kommunikationen inte ska hindras annat än i undantagsfall
Eleven kan skriva olika typer av texter som är sammanhängande, begripliga och välstrukturerade och i huvudsak följer normerna för den valda texttypen. Eleven kan delvis anpassa stilen till texttypen. Ordförrådet, uttalet och den grammatiska behärskningen är tillräckligt god för att den skriftliga och muntliga kommunikationen inte ska hindrasNär ordförrådet inte räcker till kan eleven visa prov på någon strategi för att uttrycka sig på annat sätt.

Eleven kan skriva olika typer av texter, även om komplexa ämnen, som är sammanhängande, begripliga, detaljrika och välstrukturerade och i huvudsak följer normerna för den valda texttypen. Eleven kan delvis anpassa stilen till texttypen och läsaren. Ordförrådet, uttalet och den grammatiska behärskningen är tillräckligt god för att den skriftliga och muntliga kommunikationen ska fungera välNär ordförrådet inte räcker till kan eleven visa prov på olika slags strategier för att uttrycka sig på annat sätt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar