Under den här fliken hittar du innehåll och uppgifter för kursen svenska 2. Givetvis kompletteras kursen genom undervisning, genomgångar, diskussioner, filmer, småuppgifter och annat, men här finns ett grundläggande underlag för kursen. Observera att du lämnar in dina uppgifter genom att dela mapp och dokument med mig på Google Drive. Läs mer om detta under fliken "Hem".
_________________________________________________________________________________
"Hen"- skriv en utredande text
_________________________________________________________________________________
Utredande tal om språk
Uppgiften är att hålla en muntlig redovisning där du utreder hur situationen ser ut för ett minoritetsspråk eller en dialekt i Sverige. Redovisningen ska pågå 3-5 minuter. Det är obligatoriskt att använda någon form av presentationstekniskt hjälpmedel.
_________________________________________________________________________________
"Hen"- skriv en utredande text
Uppgiften är att A) skriva en utredande text och B) visa källkritiskt tänkande. Du börjar med att läsa de tre texterna som finns under följande länkar:
Obs! Du har också alternativet att själv leta upp tre artiklar som behandlar valfritt ämne.
A) Utifrån artiklarna skriver du en utredande text på ca 300-600 ord, som – i löpande text – utgår från punkterna:
1. Presentera bakgrunden; vad handlar texterna om? Vad vill de ha sagt? På vilka sätt liknar och skiljer sig åsikterna mellan de tre texterna åt?
2. Utred ämnet; hur gör respektive författare för att få ut sitt budskap? Argumenterar? Är saklig? Utreder? Gestaltar? Vad kommer texterna fram till?
3. Avslutning; vilken är din slutsats om ämnet? Finns det någon gemensam nämnare hos de tre texterna?
Referatteknik
När du refererar använder du dig av referatmarkörer för att visa att det är någon annans åsikt, inte din. Dessa görs oftast med hjälp av ett anföringsverb. Det kan se ut så här: Författaren skriver att…, skribenten menar att…, Harrysson påpekar att…
När du ska citera måste du vara tydlig och citera med författarens exakta ord och du måste använda citattecken. Så här:
”Människovärdet sitter som tur är inte i hur många vänner eller följare man har. Det behöver ständigt talas om, och det ska föräldrar vara bäst på genom att visa kärlek, omtanke och omdöme.”, skriver Pernilla Gunther i Aftonbladet (”Ungdomars ideal är ett hot mot jämställdheten”, 2013-08-26).
Källhänvisning måste innehålla författarens namn, verkets eller tidningens titel i kursiv stil och datum texten utkom. Är det en tidningsartikel ska rubriken vara markerad med citattecken(””).
Du nämner författarens fullständiga namn vid första omnämnandet. Sen refererar du till hen som författaren, hon, han, hen, skribenten, efternamnet eller hela namnet. Dock aldrig enbart förnamnet!
|
B) Du ska även visa på källkritiskt tänkande. Du gör det genom att besvara nedanstående frågor. Dessa frågor besvarar du i punktform.
1. Vem har skrivit artikeln?
Är det en myndighet, en organisation, ett företag, en privatperson? Är det någon som kan ämnet? Är det någon du litar på? Vem är ansvarig för utgivningen?
2. Varför (i vilket syfte) är texten skriven?
För att informera om något, för att presentera fakta, för att propagera för en åsikt, för att sälja något, för att underhålla?
3. Hur ser webbsidan/tidningen ut?
Finns det någon kontaktinformation? Verkar texten seriös? Hänvisas det till källor? Finns det något datum på texten?
4. Kan du hitta liknade information från andra ställen?
Har du letat på andra ställen? Har du jämfört med andra webbsidor? Kan andra källor stärka dina källor? Vilken var den bästa källan?
Kunskapskrav (k2)
E
|
C
|
A
|
Elever kan med viss säkerhet samla, sovra och sammanställa information från olika källor. Med utgångspunkt från detta kan eleven skriva utredande och argumenterande texter som är sammanhängande och har tydligt urskiljbar disposition. Texterna är till viss del anpassade till syfte, mottagare situation. Eleven kan tillämpa regler för citat- och referatteknik och följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet. Språket är varierat och innehåller goda formuleringar.
|
Elever kan med viss säkerhet samla, sovra och sammanställa information från olika källor. Med utgångspunkt från detta kan eleven skriva utredande och argumenterande texter som är sammanhängande, väldisponerade och som ger ett nytt perspektiv på det lästa. Dessutom resonerar och drar eleven slutsatser utifrån sina resonemang. Texterna är anpassade till syfte, mottagare och situation. Eleven kan tillämpa regler för citat- och referatteknik och följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet. Språket är klart och varierat samt innehåller goda formuleringar.
|
Elever kan med säkerhet samla, sovra och sammanställa information från olika källor och kan med utgångspunkt från detta skriva utredande och argumenterande texter som är sammanhängande och väldisponerade. Framställningen innehåller såväl belysande exempel som nya och vidgade perspektiv på det lästa. Dessutom resonerar och drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser utifrån sina resonemang. Texterna är anpassade till syfte, mottagare och situation. Eleven kan tillämpa regler för citat- och referatteknik och följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet. Språket är träffsäkert, klart och varierat och innehåller goda formuleringar.
|
_________________________________________________________________________________
Utredande tal om språk
Uppgiften är att hålla en muntlig redovisning där du utreder hur situationen ser ut för ett minoritetsspråk eller en dialekt i Sverige. Redovisningen ska pågå 3-5 minuter. Det är obligatoriskt att använda någon form av presentationstekniskt hjälpmedel.
Förslagsvis kan du ta upp hur språket/dialekten sett ut över tid, hur situationen ser ut nu och troligen kommer att göra i framtiden. ”Nyanserat” (se kunskapskrav A) kan t.ex. innebära att du beskriver svårigheter och problem som språket/dialekten ställs och har ställts inför i Sverige, vilka orsakerna är och hur dessa problem kan lösas. Viktigt är också att du kommer till någon form av slutsats.
Fakta finns i dokumentet ”Språklagstiftning och minoritetsspråk”. Se även länkar:
· http://www.sprakradet.se, t.ex. ”språkvård” eller ”minoritetsspråk” -> ”länkar” där man bland annat kan hitta http://www.minoritet.se
· TV-programmet I love språk:
Kunskapskrav svenska 2
E
|
C
|
A
|
K1: Eleven kan genomföra muntlig framställning inför en grupp med viss säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och dispositionen tydligt urskiljbar. Språk och stil är till viss del anpassade till syfte, mottagare och situation. Eleven har vissåhörarkontakt. Vidare kan eleven med viss säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel.
|
Eleven kan genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och väldisponerad. Språket är ledigt och språk och stil är anpassade till syfte, mottagare och situation. Eleven har viss åhörarkontakt. Vidare kan eleven med viss säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel som stöder och tydliggör den muntliga framställningen.
|
Eleven kan genomföra muntlig framställning inför en grupp med säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och väldisponerad. Språket är ledigt, varierat och välformulerat, och språk och stil är anpassade till syfte, mottagare och situation. Framställningen innehåller såväl belysande exempel som generaliseringar och vidgade perspektiv. Eleven har god åhörarkontakt. Vidare kan eleven med säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel som stöder, tydliggör och är väl integrerat i den muntliga framställningen.
|
K6: Eleven kan översiktligt redogöra för någon aspekt av språksituationen i Sverige.
|
Eleven kan utförligt redogöra för några aspekter av språksituationen i Sverige.
|
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för några aspekter av språksituationen i Sverige.
|
________________________________________________________________
Språket om språket - Ord
Uppgiften är att analysera det svenska språkets uppbyggnad utifrån några språkliga begrepp:
Ordbildning innebär att man bildar ett ord med en massa olika beståndsdelar. T.ex. består ordet ovänlighetens av delarna prefix (o), rotmorfem (vän), morfem som omvandlar substantivet vän till adjektivet vänlig (lig), suffix (heten), genitiv (s). Samtliga av dessa delar är morfem.
Fonem är språkljud. Det finns ca 50 stycken i svenska språket, t.ex. korta och långa vokaler. Bokstavskombinationer som tje-ljudet i kyss, fors och attjo eller sche-ljudet i genre, sjal och schampo, där samma ljud kan stavas på olika sätt.
Morfem är ordets minsta betydelsebärande del. Rotmorfem (eller rot) är själva kärnan i ordet, men behöver inte vara ett fullständigt ord för sig själv. Ett lexikalt morfem däremot, är ett eget ord.
Prefix är orddelar som finns i början av ordet, innan ordets huvudord (rotmorfemet). O- och im- (som i ovanlig och impopulär) är vanliga prefix.
Antonym är ett motsatsord, t.ex. hur stabil blir instabil där ordet med hjälp av prefixet in- ombildas.
Suffix är orddelar som finns i slutet av ordet, efter rotmorfemet. -ism, -aktig, -artad och -skap (som i feminism, tjuvaktig, likartad och fiendskap) är vanliga suffix.
Prefix och suffix är så kallade avledningsmorfem. De finns till för att skapa nya ord utifrån rotmorfemet. Ordet dans är ett substantiv som när du lägger till suffixet -a skapar verbet dansa, -ant skapar adjektivet dansant och -are skapar substantivet dansare.
Fogemorfem (eller fog) kallas det som fogar samman två ord. S är det vanligaste fogemorfemet (som i fotbollsmatch). Andra exempel är u, a, e, o, i (gatukorsning, kungakrona, färjeterminal, kvinnofråga och museibesök).
Syntax kallas dessa beskrivningar av regler för hur man sätter ihop ord till satser och meningar.
o
|
vän
|
lig
|
heten
|
s
|
prefix
|
rotmorfem
|
omvandlande morfem
|
suffix
|
genitiv (ägande)
|
Uppgift
Uppgiften är att analysera några ord. Språkrådet
ger varje år ut årets nyordslista. Gå in på www.språkochfolkminnen.se -> "Språk" -> "Nyord" -> "Nyordslistor" -> "Nyordslistan 2013". (Du kan även kolla på gamla nyordslistor.) Välj ut minst fem ord och analysera uppbyggnad, ordbildning etc.
utifrån begreppen.
· 1. Hur är orden
byggda? Beskriv dem utifrån begreppen ovan. Vilket är t.ex. ordets rot?
· 2. Är orden
kreativt byggda?
· 3. Vilket är bäst
respektive sämst i sin kreativitet och uppbyggnad?
· 4. Försök bilda
några antonymer.
· 5. Skapa
fogemorfem.
· 6. Vilka suffix
och prefix passar till orden?
Kunskapskrav (K5)
E
|
C
|
A
|
Eleven kan översiktligt utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken.
|
Eleven kan med viss precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken.
|
Eleven kan med god precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken.
|
_________________________________________________________________________________
Språket om språket – Satslära
Det svenska skriftspråket delas inte enbart in i
ordklasser, utan även satsdelar. En sats kan vara en mening, en del av en
mening eller bara ett ord. Några av satsdelarna är subjekt, predikat, objekt
och adverbial.
Subjekt
Subjekt är den/det
som gör något. Kråkan flyger över sjön.
Denna typ kallas egentligt subjekt.
Formellt subjekt
är alltid ordet det. Det ligger en telefon i badkaret. Det
formella subjektet kan tas bort, om meningen omformuleras. En telefon ligger i badkaret.
Predikat
Predikat är alltid
satsens verb, det som görs. Kråkan flyger
över sjön.
Hjälpverb kallas
det som läggs till olika former av predikat. Kråkan har flugit över sjön.
Huvudverb är i det här exemplet flugit.
Objekt
Direkt objekt svarar
på frågan vem/vad som utsätts för handlingen. Kråkan flaxar med vingarna. Jag läser en bok.
Indirekt objekt är
den tar del av det direkta objektet. Jag
läser en bok för min dotter.
Adverbial
Det finns många olika typer av adverbial.
Rumsadverbial anger
platsen handlingen sker på. Kråkan flyger över sjön. Över sjön är också en prepositionsfras.
(Prepositioner är en ordklass som
anger plats: i, på, under, över etc.
Läs mer om ordklasser i ”Svenskans tolv ordklasser”).
Tidsadverbial anger
när något sker. Kråkan flyger över sjön just nu.
Sättsadverbial anger
hur något sker. Kråkan flyger med flaxande
vingar över sjön.
_________
Huvudsats
Huvudsats är en
fullständig mening som innehåller minst satsdelarna subjekt och predikat. Kråkan flyger är ett exempel på en
huvudsats.
Bisats
Bisats är inte en
fullständig mening, utan behöver bindas samman med en huvudsats. Bisatsen kan
alltså inte stå för sig själv. När kråkan flyger är en bisats, eftersom att den behöver
en förklaring till när. Den kan
bindas samman med huvudsats på olika sätt: Jag
blir glad när kråkan flyger eller
När
kråkan flyger blir jag glad.
Inskjuten sats
Ibland behöver du lägga till information mitt i en mening.
Då kan du använda inskjuten sats. Den
inskjutna satsen markeras ofta med kommatecken, men kan även markeras med tankstreck
eller parentes.
·
Med kommatecken: Kråkan, som har en skadad vinge,
flyger över sjön.
·
Med tankstreck: Kråkan – som har en skadad vinge
– flyger över sjön.
·
Med parentes: Kråkan (som har en skadad vinge)
flyger över sjön.
Satsradning är
ett vanligt fel i skriftspråket. Det
innebär, precis som ordet antyder, när du radar huvudsatser efter varandra i
en och samma mening. Om du till exempel säger att: Den ena bilen är dyr, den andra bilen är billig, har man råkat
rada huvudsatser på varandra.
Det
finns många sätt att komma runt problemet. Du kan binda ihop huvudsatserna
med bindeorden och eller men: Den ena tröjan är dyr och den andra är billig. Du kan också dela
upp satserna i två meningar, så här: Den
ena tröjan är dyr. Den andra är billig.
Ibland
används satsradning som ett stilgrepp, till exempel i gestaltande text
(romaner, noveller) för att skapa en viss rytm och kanske en snabbare takt i
texten. I själva verket kan du hitta satsradning i många olika texter. Ändå
betraktas det som ett fel. Duktiga författare leker med språket på olika
sätt, men du kan vara övertygad om att de vet vad de gör. Du måste kunna
konventionerna innan du leker med dem.
|
Nominalfras
Nominalfras är substantiv - plus
eventuella beskrivande ord - som bildar eller ingår i olika satsdelar. En
nominalfras kan även bestå av ett pronomen. Ordet
"nominal" betyder "som handlar om substantiv". Exempel: Den
här filmen var bättre än den vi såg förra veckan.
_____________
Uppgift
Skriv en text på ungefär 200 ord om valfritt ämne. Det kan
vara en berättande text (saga, novell, en anekdot, ett minne), en instruerande,
informerande eller argumenterande text. Skriv i Google Drive. I
kommentarsfältet beskriver du vilka satsdelar du använder, samt några
exempel på huvudsats, bisats, inskjuten sats och nominalfras. Beskriv hur
du tänkte och, om du kan motivera det, varför du valde just dessa.
Kunskapskrav (k5)
E
|
C
|
A
|
Eleven kan översiktligt utifrån språkexempel redogöra för
hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och
samspelar med varandra i grammatiken.
|
Eleven kan med viss precision utifrån språkexempel redogöra
för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda
och samspelar med varandra i grammatiken.
|
Eleven kan med god precision utifrån språkexempel redogöra
för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda
och samspelar med varandra i grammatiken.
|
Bra länk för mer info: http://www.satsdelar.se
|
Svenskans tolv ordklasser – en sammanfattning
Substantiv
·
Konkreta saker som stol, ansikte och hund
·
Abstrakta saker som kunskap, huvudvärk och ilska
·
Egennamn (namn på länder, städer och personnamn)
·
Ord du kan sätta en/ett eller flera, de/den
framför
Adjektiv
·
Beskriver hur någon eller något är: En rolig
och vit påskhare.
Pronomen
·
Ersätter substantiv
·
Jag, du, hon, han, hen, henne, de/dem, ni, er,
vår, mig, dig, detta, dessa, sådan osv
Verb
·
Betecknar handlingar, händelser och tillstånd
·
…verb är saker om man gör till exempel gå,
hoppa och kör
Adverb
·
Bestämning till verb: Springer fort
·
Bestämning till adjektiv: Fantastiskt bra
fotboll
·
Inte, egentligen, ju, också, tvärtom osv
Prepositioner
·
”småord” som anger riktning och läge
·
på, bakom, bredvid, i, hos, mellan, mot, till,
under, vid, över, på grund av
Konjunktioner
·
Bindeord som binder ihop satser (huvudsatser)
·
Och, samt, men, eller, utan, för, ty, så, fast
Subjunktioner
·
Bindeord som inleder bisatser
·
Att, när, förrän, eftersom, sedan, medan, tills,
innan, därför att, så att, om, ifall, än, som
Interjektioner
·
Utropsord och svordomar
·
Aj! Usch! Nähä! Va! För fan!
Räkneord
·
Tal som skrivs med bokstäver
·
Ett, två, första, andra osv.
Artiklar
·
En, ett, den, det, de
Infinitivmärke ”att”
·
Står direkt före verbets infinitivform
(grundform): Att lära ut grammatik tycker jag är kul.
Skriv argumenterande text
Instruktioner: Läs debattartikeln från Aftonbladet (finns under fliken "Texter") och bli
inspirerad. Din egen argumenterande text kan läggas upp som den, men det är
ditt val; huvudsaken är att följande delar finns med:
· Tes, alltså din åsikt i själva frågan. Jag
anser att vi borde förbjuda kött!
· Bakgrund. Du måste visa
att du har kunskap i ämnet och beskriva hur problemet ser ut. Ge gärna exempel för
att läsaren också ska bli insatt och intresserad.
· Argument, och gärna
flera. Argumenten är själva kärnan, det som gör att du lyckas övertyga om att
din åsikt är rätt. Man kan ha två argument, man kan ha fem och man kan ha tolv,
men runt tre brukar vara gångbart.
· Motargument ska lyftas
och bemötas. Visa att motargumenten inte håller, utan snarare förstärker dina
egna argument.
· Lösning. Ge ett eller
flera konkreta förslag på hur problemet kan lösas.
· Avslutningen ska på ett
slagkraftigt sätt sammanfatta eller knyta ihop texten. Det kan vara en
upprepning av det starkaste argumentet eller något annat som övertygar om att
din åsikt är den rätta.
Glöm inte rubrik, styckeindelning samt att
referera och citera på korrekt sätt. Fundera också på vilka retoriska knep du
kan använda: retoriska frågor, överdrifter, ironi etc. Och kom ihåg; Du ska
övertyga!
Texten ska vara 500-600 ord.
Kunskapskrav
E
|
C
|
A
|
K2: Eleven kan skriva argumenterande
texter som är sammanhängande och har tydligt urskiljbar disposition. Texterna
är till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation.
Eleven kan tillämpa regler för citat- och referatteknik och följer i huvudsak
skriftspråkets normer för språkriktighet. Språket är varierat och innehåller
goda formuleringar
|
Eleven kan skriva argumenterande
texter som är sammanhängande, väldisponerade och som ger ett nytt perspektiv
på det lästa. Dessutom resonerar och drar eleven slutsatser utifrån sina
resonemang. Texterna är anpassade till syfte, mottagare och
kommunikationssituation. Eleven kan tillämpa regler för citat- och
referatteknik och följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet.
Språket är klart och varierat samt innehåller goda formuleringar.
|
Eleven kan skriva argumenterande
texter som är sammanhängande och väldisponerade. Framställningen innehåller
såväl belysande exempel som nya och vidgade perspektiv på det lästa. Dessutom
resonerar och drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser utifrån
sina resonemang. Texterna är anpassade till syfte, mottagare och situation.
Eleven kan tillämpa regler för citat- och referatteknik och följer i huvudsak
skriftspråkets normer för språkriktighet. Språket är träffsäkert, klart och
varierat och innehåller goda formuleringar.
|
K3: Eleven kan i skriftlig
argumentation formulera en tes och ge välgrundade argument till stöd för den.
|
Eleven kan i skriftlig argumentation
formulera en tes, håller sig konsekvent till den och ge välgrundade argument
till stöd för den.
|
Eleven kan i skriftlig argumentation
formulera en tes, hålla sig konsekvent till den och ge välgrundade argument
till stöd för den. Dessutom kan eleven på ett relevant sätt bemöta tänkta
motargument.
|
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRadera