Att hålla tal

När du ska hålla ett tal finns det många saker som du kan behöva tänka på. Under den här fliken hittar du en del tips om vad du kan göra för att fånga publikens intresse, hur du kan planera och disponera ditt tal och lite annat.

______________________________________________________________________________

Tips, upplägg, retoriska stilmedel


1. Förberedelse – skriv talmanus
  1. Inledning
  2. Innehåll
  3. Avslutning
  4. Hjälpmedel

2. Inledning – förbered t.ex.:


·      Retorisk fråga (t.ex. ”Vad är det värsta som kan hända?” eller ”Vem hade kunnat tro att…”)
·      Enkel ja-/nejfråga (där publiken får räcka upp handen eller svara)
·      Ett citat (” ’I have a dream’, sa Martin Luther King, och vet ni vad? Det har jag också!”)
·      En anekdot (kort berättelse om händelse som du minns , hört eller läst)
·      En egen åsikt, fundering, påstående eller tanke.
·      En dikt eller något annat som bryter mönster, t.ex. en låtsnutt eller ett videoklipp.


EGENTLIGEN KAN DU INLEDA LITE HUR SOM HELST, MEN INTE BARA:

”JAG HAR VALT ATT PRATA OM…”

VARFÖR? FÖR ATT DET ÄR TRÅKIGT, SIMPELT OCH TYDER PÅ ATT DU ÄR OFÖRBEREDD. VIKTIGT ATT TÄNKA PÅ ÄR ATT DU SKA FÅNGA PUBLIKEN, SKAPA INTRESSE OCH BJUDA IN LYSSNARNA.



3. Innehållet

Skapa en berättelse! Gör det till ditt eget, inte bara ännu en uppläsning av fakta. Gestalta, återkoppla. Använd språkliga knep som:
·      Upprepning (minst tre gånger; "I have a dream that one day /.../ I have a dream that /.../ I have a dream...")
·      Metaforer (”Det är inget vi kan ta med en nypa salt”, ”Det är en öken härinne”, ”Jag slänger ett getöga”) eller liknelser (”Tyst som i graven”)
·      Hyperbol (överdrift)
·      Retoriska frågor
·      Publikriktade frågor

·      Dramatisering
·      Kontraster
·      Ironi
·      Humor är aldrig fel, så länge det är anpassat till situationen och inte blir ståuppkomik
·      Förstärkningar (enstaka väl valda svordomar, slang- och kraftuttryck), anpassade till situationen och publiken

4. Minnesanteckningar

·      Skriv stödord, inte hela meningar.
·      Skriv gärna på smålappar som du kan bläddra bort.
·      Du kan också använda din Power point (om du har någon) som stödord, men då måste du behärska innehållet fullständigt.
·      Läs INTE på datorn.


5. Kroppsspråk


Använd kroppen och omgivningen.

Det är inte nödvändigtvis fel att stå helt stilla men använd i så fall gärna armarna, huvudet och blicken, för att ge mer kraft åt dina ord. Ett avslappnat kroppsspråk är det viktigaste, inte att röra sig mycket.

  Le, fånga blickar, våga ta konstpaus (för att skapa spänning eller ge publiken tid att reflektera)


6. Presentationstekniskt hjälpmedel                                        

Tänk efter hur du kan använda något hjälpmedel som faktiskt gör din presentation bättre och tydligare. Det kan vara en Power point, en sång, ett filmklipp, en gitarr, en bild eller vad som helst, som gestaltar något du berättar om. Tänk också på att integrera hjälpmedlet, så att det blir en del av din redovisning och inte enbart något som står på bordet. Du kan visa upp det, kommentera det, använda det som belysande exempel, skicka det runt i publiken, beroende på vad hjälpmedlet är för något.


7. Avslutning                                

Det är viktigt med en genomtänkt och tydlig avslutning. Åhörarna måste veta när de ska applådera. Gör avslutningen minnesvärd med överraskande poäng eller egen fundering. Det kan hänga ihop med något du har sagt tidigare, eller vara en sammanfattning av vad du kommit fram till, en slutsats alltså. Knyt på något sätt ihop säcken!

Kroppsspråket visar också när du håller på att avsluta; du kanske höjer tonläget på rösten en aning, lägger ner dina stödlappar på bordet eller på något annat sätt visar med kroppen, blicken eller rösten att du håller på att avsluta ditt tal.


8. Bjud in publiken

Hur du än gör det, bör du få publiken att känna sig inbjudna och få en bra, personlig känsla. Om du kan visa ödmjukhet, trovärdighet, vara övertygande och personlig, kommer publiken att lyssna.

Du kan använda tre olika sätt (helst alla tre) för att fånga publiken:
1.     Pathos: vädja till publikens känslor
2.     Ethos: visa trovärdighet
3.     Logos: vädja till publikens förnuft.



Det finns egentligen bara EN synd du kan göra: att inte vara förberedd!


För, som Cato d.ä. sa: ”Behärska saken så kommer orden av sig själv”



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar